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Suckspeed - End Of Depression

22. Februar 2001 · Audio · andreas · Kein Kommentar

In Sachen Suckspeed klaffte in meiner Plattensammlung schon immer ein großes Loch. Zwar kannte ich die Band vom Namen her und mir war auch bekannt, daß sie irgendwann einmal eine Maxi mit einer Coverversion von Deep Purples “Storrnbringer” veröffentlicht hatten, doch damit war mein Wissen in Sachen Suckspeed schon erschöpft. Aus unerfindlichen Gründen hatte ich es nie geschafft, ‘mal in eine Platte der Band hineinzuhören, geschweige denn, mir eine zuzulegen. Dieser Mißstand wurde dann aber eines schönen Tages von Stefan behoben, als er mir “End Of Depression” in die Finger drückte. Na ja, vielleicht wirkte ich an dem Tag zu deprimiert…

So fütterte ich dann völlig unbedarft und in freudiger Erwartung auf das, was ich wohl hören würde, meinen CD-Player mit Suckspeeds neuestem Werk und lauschte gespannt.

Schon nach dem ersten Anhören war mir klar, daß es ein Fehler war, sich nicht früher mit der Band zu beschäftigen, denn Suckspeed bieten auf “End Of Depression” eine musikalische Bandbreite, wie man sie heute (leider) immer seltener findet. Das Grundgerüst bildet eine Mischung aus Metal- und Hardcore-Elementen, die z.B. bei “House Of Sin” noch durch ein paar Bläser ergänzt wurden. Im großen und ganzen eine wirklich gelungene Scheibe, die sich über kurz oder lang auch bei mir in der Plattensammlung wiederfinden wird.

Beeindruckend (13/20)


Various Artists - Smoke On The Water

22. Februar 2001 · Audio · andreas · Kein Kommentar

Im Gegensatz zu ähnlichen Widmungen an noch immer quietschlebendige Heroen fühlten sich hier keine kompletten Bands dazu berufen, ihren Tribut zu zollen, die Songs wurden von einer festen Background-Band mit verschiedenen Gitarristen und Vocalisten eingespielt. Wer also schon immer mal wissen wollte, wie “Malmsteen plays Blackmore” nun wirklich klingt, oder warum Jossele Turner überhaupt nicht zur Band gepaßt hat, bekommt hier endlich Gelegenheit, den Dingen auf den Grund zu gehen.

Überhaupt fand ich es recht interessant, daß bei diesem Tribute-Album neben J.L.Turner mit Glenn Hughes gleich zwei Ex-Bandmitglieder vertreten sind, zumal sich Glenn Hughes mit “Stormbringer” auch noch selbst Tribut zollt - ein Song, den er selbst 1974 gegen David Coverdale in der Originalversion eingesungen hat.

Aber trotz einiger Schwächen ist das Album recht interessant geworden. Klare Highlights sind Ritchie Kotzen mit “Rat Bat Blue” und auch Jeff Scot Soto mit “seiner” Version von “Hush”. Warum aber Mr.Turner unbedingt “Lazy” vergewaltigen mußte und warum man auch unbedingt die 1001. Coverversion von “Smoke On The Water” - zumal noch mit stellenweise falschem Text - aufnahm, wird wohl für immer das Geheimnis der Erzeugerväter bleiben. Glücklicherweise blieben uns allerdings Tiefgriffe wie Axel Rudi Pells “When A Blind Man Cries” erspart.

Alles in allem bleibt ein für den Fan sicherlich recht interessantes Album, auf dem neben den bisher genannten auch Don Dokken, Russ Parish, Kip Winger, John Norum und andere mitgewirkt haben.


W.A.S.P. - K.F.D.

22. Februar 2001 · Audio · andreas · Kein Kommentar

Daß ausgerechnet mir das passieren muß: Da fühlt man sich ja schon soooo erwachsen; hat die Pubertät seit Jahren hinter sich gelassen - und dann trifft’s einem wie ein rohes Schnitzel mitten ins Gesicht… Plötzlich ist man wieder dreizehn, mit Kunstblut bespritzt und gröhlt aus vollem Halse “Kill - Fuck - Die” mit.

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Super (15/20 Punkte)


Deep Purple - 30: Very Best Of

12. Oktober 1998 · Audio · andreas · Kein Kommentar
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Right to Deep Purples 30th anniversary, the “30 : very best of” birthday compilation hits the stores. (Anyone took the time to count how many collections are already out there??? :)

Instead of featuring just several tracks taken from two or three albums, this one tries to give a view over 30 years of Deep Purple in rock. Of course there are dozens of tracks that should be featured on such a compilation - and I’m also sure if you tell ten fans to write down the tracks that should be included in such a release, ten different tracklists will come out - because everyone has his own favorites that stand for his personal meaning of Deep Purple - but as CD space is limited, you have to make a selection.
And so also Nigel Reeve, who compiled this release, had to make his selection. A selection that - when first looking at - annoyed me a bit. Where’s “April”? Where’s “Anya”? Where’s “Knocking At Your Backdoor”? were the first questions that popped up in my mind.

In my eyes the tracklist looks a bit unbalanced. There are three tracks taken from the “In Rock” era and four tracks from “Machine Head” but nothing from “Deep Purple”, “The Book Of Taliesyn”, “The House Of Blue Light”, “Slaves and Masters” (yes, “Slaves and Masters” - maybe not the best, but a part of Deep Purple history) and “The Battle Rages On”. To make 18 tracks fit on one single CD, Nigel Reeve also had to take a lot of single versions and edits instead of “full album versions” - a fact that leaves me with some mixed feelings - “Child In Time”, for example, sounds way too short in the single edit.

So who are the people to buy this CD? Sure not the ones who already have most or all Deep Purple CDs in their collection (even if some collectors just might get it because of completism). It’s a collection for those knowing some songs of Deep Purple but never bought an album - and for newbies, as it’s at least an equal route to Purplemania as “Deepest Purple” is.


Deep Purple - Made In Japan 25th Anniversary

14. Januar 1998 · Audio · andreas · Kein Kommentar
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Tataaaaaa, here it is: The 25th anniversary release of one of the best live recordings of all times - Deep Purples “Made In Japan”.

I wasn’t too sure what to expect: “In Rock 25” set a level that seemed impossible to top for further releases, and “Fireball 25” finally showed me how brilliant the “Fireball”-recording really was. First problems IMHO came up with “Machine Head 25” - the anniversary release of the Deep Purple “hit album” and mega seller - it was nice to get it in excellent sound and also to get the different mixes; but I was missing the things that made “In Rock 25” and “Fireball 25” so exciting - all that stuff that has never seen the light of being published over the years. And now “Made In Japan 25”…!? I already have the original CD release, the “Live In Japan” 3CD set - and now again a 2CD set ahead to buy… sounded a little bit too much to me…

But finally I got the CDs - a typical EMI promotional release - so I can’t say anything about artwork, booklet, etc. The first CD features the original “Made In Japan” in digitally enhanced sound whilst the second CD offers “Black Night” and “Speed King” from Tokyo (17th August) and “Lucille” from Osaka (16th August), all labeled “previously unreleased”.

So I put CD1 into my CD-player, set the amp to “give the neighbours what they deserve” and enjoyed a really blasting version of the original “Made In Japan” set. I haven’t compared it to the mixes on “Live In Japan”, so I can’t say anything about further enhancement or things like that; but I can say for sure that it sounds damn fresh for a 25 years old recording.

Then it was time for the second CD. I was a bit disappointed when looking at the running-time: only about 22 minutes - so it has just the usual Maxi-CD problem: you put it in the player, press “start” and don’t need to walk away very far, because you have to change the CD soon again. So I set my CD player to “loop mode” and what should I say? I didn’t change the CD during the next 2 hours. This CD really rocks! “Black Night” is a really nice take of that song - same goes for “Lucille”; but the real highlight is “Speed King”. Not only that is is a very electric and dynamic version of that song - it also captures a moment when something within the audience seemed to go wrong. I can’t exactly say what it is - maybe a struggle between the audience and security which Ian Gillan tried to solve - hopefully the booklet of the final release will tell us more.

So at the end there are just five words to say “Buy it, you won’t regret!”